شنبه, ۸ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۰۱ ق.ظ
ارزشیابی معلمان
- کمک به معلمان برای بهبود بخشیدن به عملکرد خودشان
- تعیین میزان موفقیت آنان در ارتباط با وظیفۀ معلمی یعنی پاسخگویی آموزشی
هدف بهبود بخشیدن به عملکرد منعکس کنندۀ نیاز به رشد و توسعۀ حرفه ای فرد فرد معلمان است و این نوعی از ارزشیابی تکوینی است.
هدف پاسخگویی آموزشی در برگیرندۀ نیاز به تعیین شایستگی معلمان به این منظور است که نشان دهد خدمتهایی که آنان انجام می دهند سالم و اثر بخش اند و این نوع ارزشیابی نوعی از یک ارزشیابی تراکمی یا مجموعی است.
تعریف ارزشیابی معلم :
عبارتست از تعیین میزان موفقیت معلمان در رسیدن به هدف های آموزشی خود
بنابراین در ارزشیابی از معلم دو دسته اطلاع ضروری اند :
- ملاکها یا معیارهای موفقیت یا شایستگی آموزشی
- شاخصی از میزان توفیق معلمان در رسیدن به این ملاکها
روش های ارزشیابی معلم :
- مصاحبه با معلم
- مشاهده از کلاس درس معلم
- نظر دانش آموزان و دانشجویان
- نظر والدین دانش آموزان و دانشجویان
- میزان یادگیری یا پیشرفت دانش آموزان و دانشجویان
- خودسنجی یا ارزشیابی از خود
- نظر همکاران معلم
- کارپوشه
- آثار علمی معلم
۹۵/۰۸/۰۸