جواد روشن

گشاده رویی، سرآغاز نیکی است

جواد روشن

گشاده رویی، سرآغاز نیکی است

بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ
لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ...
با مهربانی وارد شوید...
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
دوشنبه, ۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۰۱:۰۴ ق.ظ

طرح خوانش

طرح خوانش

دانش آموز در این طرح باید بتواند متنی را که در اختیار او گذاشته می شود، با شروع مناسب، روانخوانی صحیح و توجه به علائم نگارشی و لحن مناسب، بخواند، دانش آموزان در این طرح باید از زبان بدن استفاده کند و در حین خوانش از دست، سر و تمام جوارح بدن خود در راستای رساندن مفهوم به مخاطب خویش استفاده کند.

دانش آموز در این طرح می آموزد که خوانش خلاق باید شروع و پایان مناسبی داشته باشد. دانش آموز باید بتواند متون ادبی را ادبی بخواند و در متون حماسی نیز بتواند حماسه های رزمی، دینی، بزمی و یا توصیفی را تشخیص دهد ویا متون عاطفی را با لحنی عاطفی بخواند.

اگر دانش آموزان بتواند در حین خواندن، مسائل مطرح شده را رعایت کند، می تواند خوانش خود را به گونه ای جذاب کند که طرف مقابل شیفتۀ شنیدن مطلب او بشود.

 در این طرح، خوانش خلاق به گونه ای صورت می گیرد که شنونده در حین شنیدن، گذشت زمان را حس نکند و یا به نحوی زمان را از دست بدهد و نداند که چه اندازه زمانی در شنیدن این مطلب بر او گذشته است.

 خلاقیت مهم ترین رکن خوانش خلاق است، امروز بیشتر کسانی که در حوزه گویندگی در رادیو و تلویزیون مشغول به فعالیت هستند و به کار گویندگی می پردازند، کسانی هستند که خوانش خلاق داشته و این قدرت را در خود پرورش داده اند.

دانش آموزان باید مخاطبان خود را بشناسند و بر همین اساس با لحن و کلمات مناسب با این افراد به گفت‌و‌گو بپردازند، خوانش خلاق باید به گونه ای باشد که مخاطب به فصاحت و بلاغت او پی ببرد و گوینده نیز تمام مقصود خود را برساند.

زمانی که فردی با دایرۀ لغات پائین و در عین داشتن مدرک تحصیلی بالا بخواهد شنوندۀ سخنان کسانی باشد که به لحنی بسیار فاخر و بالا با او صحبت کند،بسیار زودخسته خواهند شد، خستگی از شنیدن مطلب می تواند در عدم درک آن کمک کند، اما زمانی که با تکیه بر زبان فاخر متناسب با سواد شنونده به انتقال مفهومبپردازد، به راحتی می تواند با آنان ارتباط برقرار کند.

همکاران فرهنگی در کلاس های آموزشی خود می بایست استعدادهای کلامی دانش آموزان را شناسایی کند و اگر این اتفاق بیفتد، دانش آموز می داند که باید روان، بلیغ، شیوا و فصیح سخن بگوید و از ابزار بدن در انتقال مفاهیم بهره بگیرد.

خوانش خلاق مهارت بهره گیری همزمان بدن و بیان را در دانش آموزان دو چندان می کند، دانش آموزان باید بتوانند مواقع حساس لبخند زدن و یا مکث کردن را بشناسند تا استعدادهای کلامی خویش را بروز دهند.

 

فرآیندحضور دانش آموزان در این آزمون ها با شناسایی و هدایت همکاران فرهنگی صورت می گیرد، دانش آموزان در کلاس با هدایت معلم در این آزمون ها شرکت می کنند و پس از انتخاب برترین ها به مسابقات منطقه ای راه پیدا خواهند کرد و نهایتاً به استان معرفی خواهند شد.

 

قرار است در این طرح با تغییر رویکرد دانش محوری به مهارتی، بطور مثال از رونویسی به مهارت نوشتن و از روخوانی به مهارت خواندن که گسترده تر است و همچنین شامل استفاده درست از کلمات و واژه ها، درک مطلب، خواندن لحن درست خواندن، ابراز وجود و صحبت کردن است به عنوان مهارت‌های زبانی به مدرسان آموزش داده ‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۱/۱۸
جواد روشن

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.