جواد روشن

گشاده رویی، سرآغاز نیکی است

جواد روشن

گشاده رویی، سرآغاز نیکی است

بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ
لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ...
با مهربانی وارد شوید...
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی

اعلام نتایج آزمون سنجش تلاش تحصیلیبا سلام و آرزوی توفیق

مکانیزم انتخاب ، میل و جذب دانش‌آموزان تفاوتی وجود دارد، : دانش‌آموزان رشته را انتخاب می‌کنند، اما در تمام آئین‌نامه‌های هدایت تحصیلی عنوان شده که در جذب دانش‌آموزان در رشته‌ها براساس ظرفیت و امکانات منطقه، طبق امتیازی که در هدایت تحصیلی کسب کرده هدایت تحصیلی انجام شود، براساس این موضوع یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش توسعه متوازن رشته‌هاست.

 
رشته تجربی، آسیب‌پذیرترین رشته است
توسعه متوازن رشته‌ها نگاهی به منافع ملی، منافع اشتغالی، ظرفیت دانشگاه‌ها، آینده پژوهشی مشاغل و ... دارد به عنوان مثال در حال حاضر میل کاذبی به سمت رشته تجربی داریم در صورتی که اگر بررسی کنیم می‌بینیم رشته تجربی آسیب‌پذیرترین رشته در میان رشته‌ها برای جنبه‌های اشتغالی و انتخاب رشته دانشگاه است.
در سال گذشته درصد قبولی دانش‌آموزان استان در رشته ریاضی بیش از ۶۰ درصد و در رشته تجربی زیر ۴۰ درصد بوده است، به دلیل اینکه ظرفیت دانشگاه‌های استان ما در رشته ریاضی نسبت به تجربی توسعه یافته‌تر است.
عموما در جغرافیای آموزشی استان خراسان رضوی دانش‌آموزان با رتبه سه رقمی می‌توانند در عرصه پزشکی قبول شوند، حتی در سال گذشته صرفا ۲۳ درصد از دانش‌آموزان استعداد درخشان در پزشکی قبول شده‌اند یعنی ۷۷ درصد از دانش‌آموزان استعداد درخشان که با تفکر رشته‌های پزشکی وارد رشته تجربی شدند در رشته پزشکی قبول نشدند.
 
کارنامه نمی‌تواند معیار غربالگری دانش‌آموزان باشد
هر سال در خروجی‌های دانشگاه و خروجی‌های شغلی آسیب‌های جدی در رشته تجربی مشاهده می‌کنیم، و این در حالی است که اولیاء دانش‌آموزان هنگامی که کارنامه پایه نهم فرزندشان را با نمرات عالی می‌بینند، فکر می‌کنند فرزند آنان شخصیت مطالعاتی رشته‌های پزشکی و تجربی را دارد در صورتی که ما مشاهده می‌کنیم پراکندگی نمرات دانش‌آموزان در پایه نهم بین ۱۸ تا ۲۰ است، بنابراین کارنامه نمی‌تواند معیار غربالگری دانش‌آموزان باشد.
در رشته تجربی ظرفیت پزشکی محدود است و فقط دانشگاه دولتی، آزاد و واحد ملل پذیرش این رشته را دارند در حالی که رشته ریاضی در دانشگاه دولتی، شبانه، آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی، جامع علمی کاربردی و واحد بین‌الملل پذیرش دارد.
رشته تجربی به لحاظ شرایط جذب اشتغالی در حد پایین است، شاید بتوان گفت تنها یک درصد از دانش‌آموزان به ایده‌آل‌هایشان در رشته تجربی در زمینه اشتغال پایدار دست پیدا می‌کنند.
میل به رشته تجربی در خراسان رضوی بالاتر از ۵۰ درصد است که میلی کاذب است و اگر خانواده‌‎ها اطلاعات کافی داشته باشند متوجه می‌شوند که رشته تجربی آسیب جدی دارد.
هدف توسعه متوازن رشته‌ها مدیریت تقاضای جامعه براساس نیازهای واقعی جامعه است به این دلیل در توسعه متوازن رشته‌ها تعصبی به رشته خاصی وجود ندارد و همه رشته‌ها دارای ارزش خاصی هستند.
در حال حاضر ۴۶.۹ درصد از دانش‌آموزان استان در رشته تجربی تحصیل می‌کنند در حالی که این رقم در رشته‌های ریاضی و علوم انسانی به ترتیب ۱۹.۵ و ۳۳.۶ درصد است.
سوابق تحصیلی دانش آموزان در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم نیز ۳۵ نمره دارد، نمرات نوبت اول این پایه‌ها ضریب یک و نمرات نوبت دوم با ضریب دو محاسبه شده و با یکدیگر جمع می‌شوند عدد بدست آمده در ۱۰۰ ضرب شده و نمرات ۵۰۰۰، ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ بدست می‌آید.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۰۲
جواد روشن

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.