جواد روشن

گشاده رویی، سرآغاز نیکی است

جواد روشن

گشاده رویی، سرآغاز نیکی است

بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ
لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ...
با مهربانی وارد شوید...
بایگانی
نویسندگان
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
نتیجه مذاکرات هسته ایجمهوری اسلامی ایران و دولت های عضو گروه 1+5 (شامل آمریکا، آلمان, انگلیس، چین، فرانسه و روسیه همراه با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی) پس از 22 ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام در روز 23 تیر 1394 برای رفع سوء تفاهم ها در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران و همزمان لغو تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران تفاهم نمودند.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی گفت: این نقشه راه روندی را شروع می کند که تا انتهای سال ٢٠١٥ است . جلسه های فنی و تدابیر فنی انجام می شود و توافق جداگانه درخصوص پارچین انجام خواهد شد.

دکتر حسن روحانی رییس جمهور در سخنرانی که به مناسبت جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای انجام شد با اشاره به دعای خیر مردم که پشت مذاکره کنندگان است اظهار داشت: جمع‌بندی مذاکرات صفحه‌ای جدیدی در جامعه بین‌الملل اغاز کرده که این موضوع راه حل معضلات در جهان در مسیر کوتاه‌تر و کم هزینه‌تر قرار می‌دهد.توافق روزیست که اتحادیه اروپا و آمریکا لغو تحریم‌ها را اعلام کند

وی ادامه داد: موضوع مهم هسته‌ای ایران به یک موضوع سیاسی و بین‌المللی تبدیل شده بود تا جایی که فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد با قطع‌نامه متعدد تحریم جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده بود و از طرفی سناریوی ایران هراسی در جامعه جهانی را با ادعای این که ایران در پی ساخت سلاح کشتار جمعی‌است کلید زده بود.

رییس جمهوری با اشاره به اهمیت فناوری به عنوان غرور و عزت ملی تاکید کرد: از لحاظ اقتصادی فشارهای اقتصادی که تحریم‌کنندگان به وجود آورده بودند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه خوشحالم امروز در مذاکرات 23 ماهه جمهوری اسلامی ایران با شش قدرت جهانی توانسته‌ایم یه نقطه جدید دست پیدا کنیم گفت: البته ماه رمضان همواره برای دولت یازدهم ماه خیر و برکت و سرنوشت بوده است.

وی اظهار داشت: 25 ماه مبارک رمضان در سال 92 روز تنفیذ بود و 26 رمضان روز تحلیف بود و همچنین امروز 27 ماه مبارک رمضان روز توافق شش قدرت جهانی با ایران برای برنامه جامع اقدام مشترک است.

رییس جمهور با بیان اینکه ما برای حل موضوع و معضل هسته‌ای باید در بخشهای مختلف قدمهای لازم را برداریم ادامه داد: از لحاظ سیاسی تمهیدات لازم آماده شود و همچنین از لحاظ افکار عمومی که بدانند مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه‌ها نیست آماده شود بلکه مذاکره به معنی بده و بستان است.

روحانی در ادامه تصریح کرد: مذاکره یعنی پولی داده شود و خانه مورد نظر خریداری شود در واقع ما به دنبال صدقه نبودیم که کسی مجانی چیزی را به ما بدهد بلکه ما به دنبال مذاکره بودیم که بر اساس منافع ملی بده بستان عادلانه در پیش بگیریم.

تاکید کرد: ما همواره بر این نکته تاکید داریم مذاکرات برد باخت نخواهد بود و هیچگاه یک طرف مذاکره برنده و طرف دیگر بازنده نیست زیرا اگر مذاکره‌ای برد باخت باشد پایدار نخواهد ماند.
 
وی در ادامه افزود: مذاکره‌ای پایدار خواهد ماند که حالت برد برد داشته باشد و امروز برای جامعه‌مان تشریح کردیم و همچنین مذاکره کنندگان ایرانی بر این مبنا مذاکره خود را آغاز کرده‌اند.

رییس جمهور اظهار داشت: برای دستیابی به توافق نیاز به اجماع ملی و داخلی داشتیم از این رو شاید سیاسیون در بعضی موارد فکر واحدی نداشته باشند اما در مسائلی که به منافع ملی، توسعه ملی، و موضوع هسته‌ای که به امنیت ملی مربوط است فکر واحدی دارند خوشبختانه توانسته‌ایم به اجماعی در این زمینه دست پیدا کنیم.
 
روحانی در ادامه تاکید کرد: مذاکرات از روز اول دولت حفظ چارچوب تعیین شده مقام معظم رهبری آغاز شده و البته از سال 82 این مذاکرات در تهران و در پایتخت‌های کشورهای همسایه و پایتخت‌کشورهای اروپایی شاهد بوده‌ایم و ادامه داده‌ایم.

وی اظهار داشت: مردم ما در انتخابات خرداد 92 در این زمینه اعلام نظر کردند و به صراحت بیان کردند که ما دولتی را می‌خواهیم که دستاوردهای هسته‌ای را توام با صلح، رفاه مردم مدنظر قرار دهد.

وی در ادامه افزود: دولت یازدهم این مسیر برای ادامه راه انتخاب کرد البته ملت بزرگ ایران ملت ادب، منطق و استدلال است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه از روز اول در مراسم تحلیف گفتم در صورتی که غرب می‌تواند با ما تعامل داشته باشد که مسیر تهدید و تحقیر را کنار بگذارد و مسیر تکریم را آغاز کند، گفت: ریشه آنچه که به عنوان برنامه جامع به دست آمده به تعامل از طرف ایران و تکریم از طرف کشورهای 5+1 بوده است که اگر این گونه نبود دستاوردی نداشتیم.

دکتر روحانی با اشاره به زمان لغو وتحریم‌ها یادآور شد: روز اجرای توافق چند ماه دیگر خواهد بود و در طول 12 سال گذشته این روز از لحاظ تاریخی بسیار مهم است زیرا قدرت‌های جهانی فناوری هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند و در این روز همه تحریم‌ها لغو خواهد شد و فصل جدید در روابط ایران با دنیا ایجاد می‌شود.

وی  ادامه داد: این روز نه تنها برای ملت ایران بلکه برای کرانه‌های باختری و قدس هم جای خوشحالی است زیرا رژیم صیهونیستی هر چه تلاش کرد در بیست و سه ماه اخیر با شکست مواجه شد و زنجیره‌های تحریم از هم گسست.

رئیس جمهور با اشاره به ادعا دورغین 1+5 مبنی بر اینکه ایران به نبال بمب اتم است ا ظهار داشت: همه می‌دانند که ما به دنبال بمب اتم نبوده و نیستیم و بر اساس فتوای رهبری ایران  هیچ گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

دکتر روحانی با اشازه به جمع بندی مذاکرات هسته‌ای به عنوان دست آورد جدید که همه از آن استقبال می‌کنند و با تشکل قوای دوگانه و نیروهای مسلح تاکید کرد: من در این جا اعلام می‌کنم اگر کسی بخواهد انتقاد کند آزاد است اما اجازه نمی‌دهم که امید مردم بر باد داده شود.

دکتر روحانی گفت: باید ماه‌ها بگذرد تا ما اعتماد کنیم آنگاه به تدریج تحریمها تعلیق شود و در سالهای بعد اگر آژانس گزارش مثبت داد و ما اعتماد پیدا کردیم قدم به قدم لغو شود.

وی اضافه کرد: امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این جمع بندی در روز اجرای توافق تمامی تحریم‌ها حتی تحریمهای موشکی و تسلیحاتی و اشاعه‌ای هم به صورتی که در قطعنامه بود لغو خواهد شد.

رییس جمهور بیان کرد: تمام تحریمهای مالی بانکی بیمه حمل و نقل پتروشیمی فلزات گرانبها و تمامی تحریمهای اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود البته برای 5 سال نوعی محدودیت خواهد داشت و بعد از آن لغو می‌شود در زمینه اشاعه‌ای هم کالاهای دو منظوره در کمیته‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مذاکرات هسته ای

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۳
جواد روشن

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.